keskiviikko 15. helmikuuta 2017

valokuvakursseilemassa

Tämä kuva ei liity aiheeseen - on ihan oma ostama ja itse aseteltu tulppaanikimppu jostain parin vuoden takaa... ai niin, ja ihan ite kuvattu. En muista kenen myymät, saatikka kasvattamat kukat... ;)

Olin viikonloppuna (pe, la ja su) valokuvauskurssilla. Odotin siltä kurssilta kyllä ehkä vähän enemmän mitä sain... Kuvittelin, että siellä opetellaan jotain kameran peruskäyttöä. Kurssikuvauksessa luki, että pitää olla järkkäri, mutta ei tarvii olla taitoa sen käyttämiseen - siitä tämä minun olettamus, että siellä siis opiskellaan niitä perusjuttuja ja alkeita. Mutta se olikin enemmän sellasta taidekuvausta sitten. Ei niin minun juttu...

Mitä me sitten kuvattiin? Valosauvojen juovia pimeässä huoneessa, jäätyviä saippuakuplia ulkona, henkilökuvausta pimeässä huoneessa sillä lailla, että kuvattavaan osoitettiin projektorilla erilaisia kuvioita (yksi kurssilainen suostui olla jopa alastonmallina siinä!), erilaisia värejä ja aineita lasilevyjen ja CD-levyjen ja vesiastioiden päällä, sekä minimaailmaa (eli erilaisia pikkuhahmoja yms) ulkona. 

Ihan hirveitä ukaaseja lueteltiin tekijänoikeuksista.. *huoh* Siksipä en arvaa suuremmin otoksiani esitellä. Esimerkiksi niitä valosauvajuovia en arvaa esitellä lainkaan, etten vaan nyt loukkaa kenenkään sauvanheiluttelijan oikeuksia... 

Tässä nyt kuitenkin yksi kuva, joka on sinällään ihan jännä, mutta joka ei herätä minussa sitten minkään valtakunnan intohimoja uudelleen toteuttaa:


Sellanen. Pitiköhän tämänkin yhteyteen kertoa, että tässä on Herra X:n lasilevylle levitetty ensin jotain Viis sateesta-ainetta (levittäjänä opettajahenkilö), sitten on suihkuteltu suihkupullolla vettä (en nyt muista, kuka suihkutti ja kenen pullolla...). Ja sitten on käytetty Herra X:n valoja ja jonkun värikkäitä joitakin muovilätysköitä tuolla alla. No kuvan olen kuitenkin ottanut ihan ite. 

Siis ihan oikeesti meni monta kertaa vähän maku koko hommasta, kun noita tekijänoikeus-paasauksia kuunteli...

Niin ja siis viittaan tolla "ei herätä intohimoja" siihen, että jotkut ihmiset siis ihan oikeesti kuvailee tollasia enemmänkin. Hankkii kaikkea kivaa kuvattavaa (sinne alle siis) ja kokeilee erilaisia juttuja, valaistuksia jne. Mulle tollaset kuvat on vähän sellasia "ok, ihan kiva, mutta voi ei miten turha..." Joten vaikka taiteellisesta näkökulmasta katsottuna minun tykkäämät luonto- tms. kuvat on ihan hirveen tylsiä, niin kuvaan jatkossakin paljon mieluummin ihan oikeita asioita... Mutta niinhän se on, että jokainen saa tykätä ihan mistä haluaa ja kuvata just sitä, mitä omakseen tuntee.

Tämä seuraava kuva oli omista kuvistani ihan ehdoton suosikki koko viikonlopun ajalta:


Tässä oli siis kuvattavana rouva X, jonka lupa kuvan käytöstä mulla on sähköpostissani ihan virallisesti. Hän EI halunnut nimeään kuvaan. Projektoria käytti opettajahenkilö, hän siis osoitti kuvattavaan tuollasta jotakin kuvaa, mistä tuli sitten värit ja kuviot. Jaa-a, kenen lie sitten se alkuperäinen heijastettava kuva, enpä tiedä... *huoooooh*

No enivei, eihän tuo mun kuva nyt varmaan ole mikään super-otos jonkun osaajan mielestä. Minusta se on kuitenkin jollain lailla ihan mielettömän hieno. Tuo katse on niin hieno. Nuo värit, miten ne sattuukaan tuohon kasvoille. Tuo kuva on minusta ihan kuin joku maalaus! Tuo musta tausta on niin hieno. Tää on siis vaan niin maaginen ja mahtava jotenkin. Voisin vaikka teettää tauluksi seinälle. (Mutta en kuitenkaan teetä.) Jostain ihmeen syystä mulle tulee tosta kuvasta aina mieleen Leijonakuningas. Tai ihan vaan leijona. En todellakaan tiedä miksi...

En tiiä mitä te tykkäätte, mutta mä jostain syystä aina vaan palaan tuohon kuvaan ja katson sitä ihan sillein "ei oo totta, vähänkö on mahtava". No, joskus kai saa vähän intoilla ees itselleen, että "hyvin mä onnistuin". Ja ensisijaisesti tämä tietenkin on kuva minun makuun, ei tästä muiden tarvii tykätäkään.

★ ★ ★

No se oli sellanen kurssi. En mee toiste. Kumpa pääsisin joskus sellaselle valokuvauskurssille, missä ihan oikeesti selitetään kameran jutut aivan kädestä pitäen. Tämän kurssin jälkeen tunnen itseni vieläkin huonommaksi kuvaajaksi, mitä ennen kurssia olin. En vaan osaa enkä ymmärrä. Mulla on ollut järkkäri monia vuosia, ja olen käynyt aiemminkin jo yhden puolivuotisen kurssin, oppimatta oikeastaan mitään, joten olen vaan sitten räpsinyt menemään ja ihmetellyt, miksi mun kuvat on aina vaan niin surkeita... 

No, ainakaan tän kurssin ansioista ei kuvien laatuun ole luvassa suuria parannuksia. Harmi. Ehkä mun vaan pitää kaivaa joku opaskirja esille vihdoin viimein ja alkaa ihan ite opetella niitä kameran ihmeellisyyksiä... ei vaan millään jaksais eikä viitsis. Ne kun on niin riivatun vaikeita juttuja, ihan hepreaa mulle!!

Sellasta tällä kertaa. Muistakaa nyt sit olla kopioimatta mun kuvia, kattokaas kun ne on mun ja mulla on ne tekijänoikeudet... ;) *tekee mieli kirkua...* (Mä niin mielelläni laittaisin blogiini sellasen eston, ettei kuvia pysty kopioimaan täältä ollenkaan, mutku en osaa... jospa datanomi-poika tulis auttamaan mammaa, se jo yritti facen kautta, mutku... en osaa...)

Viikon jatkoja kaikille!

6 kommenttia :

  1. No harmillista, että kurssi ei ollut ihan sellainen kuin olit ajatellut! Mä olen käynyt tosi hyvillä peruskursseilla, Rajala järjestää jotain, Olympus järjestää ja sitten oli yksi hyvä tyyppi (Altti Näsi) jonka sivuilta löytyy kursseja. Näissä käytiin ihan perusjuttuja läpi, ainoa ongelma mulla tuntuu olevan, että on kuin valaisi vettä hanhen selkään, kun mikään oppi ei tunnu jäävän pysyvästi päähän, joka kurssilla on vähän sellainen "Liisa ihmemaassa"-olo, ihan kuin ei olisi mitään kuullut tai oppinut aiemmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäis varmaan tutustua oman kameramerkin kursseihin, jos sellasia olis. Toisaalta en tiiä miten paljon kamerat vuosien saatossa muuttuu, onko toi mun oma jo ihan huonokin. Kursseilla on usein hankalaa se, että on erimerkkisiä kameroita ja aika menee siihen, että "mistäs mulla mahtaa löytyä tuollanen juttu"...

      En ole älynnyt ees etsiä jos netissä olis jotain kursseja. Täytyypä tutkailla, kiitos vinkistä!!

      Ja totta, kameroissa on niin älyttömästi kaikkea, että tuntuu että aina löytyy jotain uutta ja ihmeellistä. Sen salat ei niin vaan aukene, pitäis oikeesti opetella.

      Poista
  2. Voi harmi, että kurssi oli pettymys!

    Sellaista kurssia minäkin etsin, jossa todellakin perehdyttäisiin sen järkkärin käyttöön. Ettei tarvitsisi ihan itse kaikkea etsiä opaskirjasta. Mulla on vähän sama kuin sulla, että kuvaaminen kiinnostaa, muttei se kameran tekninen puoli! =D Oon ehkä vähän sellainen matalimman aidan ylittäjä tämän asian suhteen!

    Mielestäni tuota taiteellista puolta kuvaamisessa voi jokainen sitten itse opetella omillaan, kun on ensin saanut oppia kameran käytöstä.

    Mutta hienoja kuvia olet ottanut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No oli se kyllä vähän harmi, kun olin niin odottanu, että nyt viimein jotain oppisin... Mua vähän harmitti sellanenkin, että meitä oli ensinnäkin tosi monta, jotka ei tajuttu mitään ja sitten opettaja sanoi, että "ei voi antaa valmiita neuvoja, pitää ite kokeilla mikä on hyvä". Aha... kun ei tajua ees että mistä alkaa kokeilemaan... ihan ne perusjutut siis on ihan ufoja mulle. Sit kun puhutaan hienoilla termeillä, kuten "kennon herkistäminen" niin ei todella ole hajuakaan, että mitä arvoa nyt pitäis säädellä.. ja mistä sitä säädellään... ja miksi sitä säädellään... jne jne jne. Sit jos kysyi, tunsi itsensä vaan tosi tyhmäksi...

      Mä oon myös mennyt sieltä mistä aita on matalin... ja kuvittelin oikeastaan kameraa ostaessani, että sieltä tulee automaattisesti hyviä kuvia. No ei sit ihan sillein käynytkään. Mulla on ollut monta vuotta sellanen kirja, mistä vois opetella, mutta kun en saa sitä ees otettua kaapista pois... saatikka että malttais alkaa kokeilemaan erilaisia juttuja. Että ihan oma vika etten osaa...

      Kiitos kuitenkin kuvakehuista. Vaikka nyt kun kattoo, niin nuokaan ei ole edes teräviä... =D

      Poista
  3. Pakko se on sitten vähän perehtyä tuohon tekijänoikeusteemaan, kun monessa paikassa siitä puhutaan. Ite oon aatellu ettei mun kuvat ole niin hyviä että niitä kukaan viittis kopioida. Mutta kerran olen nähnyt ite ottamani kuvan jossain muualla :O

    Vähän samat ajatukset tuli mullekin tuosta kertomastasi kurssista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta on jotenkin tosi epämiellyttävää ajatella, että joku nappaisi minun kuvia täältä blogista omaan käyttöönsä. En tosiaankaan ajattele, että ne olis niin hienoja tms, mutta joka tapauksessa ne on minun kuvia!

      Nuo tekijänoikeusjutut oli tosi mutkikkaita... että kenen oikeudet milloinkin on. No omissa kuvissa on ainakin ihan omat oikeudet, mutta heti jos niissä kuvissa on joku muu, niin sit menee mutkikkaaksi... Toki kun opettajana oli joku valokuvataiteilija, niin on selvää, että heille ne oikeudet on aika merkityksellisiä asioita, kun niistä riippuu tienesti.

      Poista

Kiitos kommentistasi! ♥